swotbloggen.blogg.se

2013-11-24
12:24:00

SWOT-analys
Ett sätt att sammanställa och beräkna risker och möjligheter med olika företags strategier är att använda en SWOT-analys, där SWOT står för styrkor, svagheter, möjligheter och hot (från engelskans strengths, weaknesses, opportunities och threats). Hatch beskriver att inom organisationsteori anses SWOT-analysen vara ett effektivt analysverktyg för att definiera en organisations interna styrkor och svagheter samt de externa hoten och möjligheterna.
 
Nu ska jag framföra min SWOT-analys av Coop Konsum.

Strenghts:

- Ekologiska varor. De har väldigt många varor som är ekologiska och detta tycker många om.

- De har ett känt varumärke, vilket är väldigt inarbetat.

- De har ett gott rykte. Detta lockar fler kunder till att köpa deras varor, vilket är självklart. Ingen skulle vilja köpa  något av någon om ryktet är dåligt. Det stärker inte konsumenternas självsäkerhet.

- Coop har en god kännedom av kunderna.

- Brett utbud av frukt och grönt.

- Låga priser och ofta bra erbjudanden.

Weaknesses:

- En svaghet är att affären inte kommunicerar utbudskapet om Rättvisemärkt och var man kan hitta deras    produkter på ett tydligt sätt. Delvis är det skyltat med ”Håll utkik efter mig när du handlar” i affären. 

- De behöver se över sina säkerhetsrutiner. Det är många som lyckas att stjäla trots att det finns exempelvis   kameror.

- Ibland obalanser när det gäller till exempel obesvarade frågor.

Opportunities:

- Eftersom Coop Konsum är väldigt ekologisk av sig, vilket också gjort affären populär, kan därför konkurrera ut andra affärer för att dagens människor vill ha mer miljövänliga produkter.

Threats:

- Konkurrenter såsom Hemköp, Willys och Ica Kvantum. Ica Kvantum är ett mycket starkare varumärke än Coop och därför utklassar Ica Coop.
- Coop Konsum kan förlora kunder eftersom det finns varumärken som är starkare och som lockar kunderna mer.

Kommentarer:
#1: Amanda

Hej Edina!
Jag tycker att din blogg är väldigt snyggt upplagt, man förstår vilken typ av verksamhet ditt företag finns i, dock är inte Coop ditt APL-företag va, utan bara ett företag du valt tillfälltigt för denna uppgiften?
Tycker att det var jättebra att du beskrev lite vad SWOT-analysen har för funktion och du har tagit fram bra exempel under alla rubriker. Undrar dock vad du menar med "ibland obalanser när det gäller till exempel obesvarade frågor".
Bra och snyggt gjort tycker jag överlag! :)

2013-12-04 @ 12:42:54

Jag tycker att du har lyckats ta fram det viktigaste i din swot-analys vilket är bra! Jag vet inte om jag hade tagit upp "låga priser" som styrka eftersom coop är väl bland de dyrare matbutikerna (willys, netto, city gross med flera är ju mycket billigare).
Jag förstår inte heller vad du menar med den sista punkten på svagheter: Ibland obalanser när det gäller till exempel obesvarade frågor. Förklara!

Annars, bra jobbat! :)

2013-12-04 @ 12:50:07

Tycker du har gjort en bra översiktlig analys där man ser många styrkor hos Coop. Det känns som du varit och undersökt i butiken, speciellt när din första punkt under weakness, där du visar på vad Coop förlorar sin röda tråd som de har försökt skapa.
Jag tycker även att din beskrivning av företaget i det stora hela är bra gjort.
Det jag inte riktigt förstår är punkten "Ibland obalanser när det gäller till exempel obesvarade frågor." i weakness avsnittet. Skulle du kunna utveckla detta?
Kanske skulle du även kunna hitta fler opportunites? Till exempel skulle de utveckla sina ekologiska varor och ha endast ett ekologisk sortiment eller så kanske de kan starta upp fler butiker i fler orter? Hur många coop finns det?
Annars bra jobbat! :)

2013-12-04 @ 12:52:25
#4: dzenita

Analysen har en bra struktur och man ser att du har analyserat Coop. Skulle de kunna ha några andra hot? Förutom det du har angett i texten.

2013-12-04 @ 13:01:28
#5: Sanna

Bra och snygg design Edina! Jag tycker att du har gjort en bra analys av Coop men jag håller med de andra om att jag inte fattar punkten om "obalanser". Precis som Selma så undrar jag varför du skriver att de är billiga som en styrka. Visst de är billigare än Ica till exempel men det finns som sagt andra lågprisaffärer som skulle passa bättre i den kategorin.
Men stort sett tycker jag att du har fått en bra helhetsbild av Coop! Bra jobbat!

2013-12-04 @ 13:04:12
#6: Alicia

Bra analys! :) Du skriver att de behöver se över sina säkerhetsrutiner.. På svaghet. Vad menar du med det? Alla matbutiker behöver nog se över sina rutiner hela tiden. Men menar du att Coop har haft extra mycket som har blivit stulet eller hur tänker du? :) Att dom inte har tillräckligt bra säkerhet? Good work!

2013-12-04 @ 13:25:02
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: